arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Domstolshandläggare tillsvidare

  • Yrkesroll

    Domstolssekreterare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    4 oktober

  • Sök jobbet senast

    17 oktober

Om jobbet

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 

 

Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att lösa tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.

Nu söker vi dig som vill arbeta i en av vårt samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kunniga och drivna kollegor. Vi erbjuder ett intressant, ansvarsfullt och utvecklande arbete. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare trivs och utvecklas. Vi arbetar kontinuerligt med arbetsmiljö och likabehandling och anser att balans mellan arbete och fritid är en viktig förutsättning för att trivas och må bra. Vi arbetar även kontinuerligt med kvalitets- och utvecklingsarbete. Vi finns i trevliga och moderna lokaler i centrala Göteborg.

Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – migrationsrätt, skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Avdelningarnas målkanslier leds av en målkanslichef och tre handläggarchefer. Domstolen har också en administrativ avdelning som är uppdelad i tre enheter – enheten för administrativt kansli, enheten för IT, säkerhet och service samt enheten för registratur och arkiv. En större omorganisation kommer att genomföras under hösten.

Inledning

Förvaltningsrätten i Göteborg söker en eller flera domstolshandläggare för tillsvidareanställning.

”Som domstolshandläggare på Förvaltningsrätten i Göteborg får jag möjligheten att arbeta med administration och service på ett omväxlande sätt. Tillsammans med mina kollegor bidrar jag till den viktiga samhällsfunktion som förvaltningsrätten utgör. Rättsväsendet är spännande och det känns att jag är en del av något större”

Så här beskriver en domstolshandläggare sitt arbete på Förvaltningsrätten i Göteborg och varför hen trivs så bra i sin roll.

Arbetsuppgifter

Hos oss på förvaltningsrätten kan du som domstolshandläggare arbeta på domstolens målkansli, registratur eller arkiv.

Dina arbetsuppgifter varierar beroende på vilken funktion du arbetar på. Det är verksamhetens kort- och långsiktiga behov som styr din placering. Det innebär att du behöver vara flexibel då det kan förekomma att du roterar mellan funktionerna. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor.

Som domstolshandläggare på målkansliet arbetar du med e-post- och posthantering, skriftväxling i målen, kallar parter till förhandlingar, expedierar domar och beslut samt har mycket kontakt med allmänhet och parter. På enheten för registratur och arkiv arbetar du med e-post- och posthantering, registrering av nyinkomna mål, hantering av akter i avslutade mål samt hantering av överklaganden.

I din roll ingår det att ge service till allmänheten men också till dina kollegor på domstolen. Det är därför viktigt att ditt sätt att samarbeta är väl fungerande och att du är bra på att bygga relationer. Vidare är du är lyhörd, kommunikativ och har ett gott omdöme.

I arbetet kan oväntade situationer uppstå vilket innebär att du behöver vara noggrann och ha ett flexibelt förhållningssätt. Du kan med kort framförhållning prioritera om dina arbetsuppgifter samtidigt som du har förmåga att lära dig nya arbetsuppgifter. Det är viktigt att du är ansvarsfull och mån om att hanteringen med våra mål går rätt till.

Kvalifikationer


Vi söker dig som har lägst gymnasieutbildning med administrativ inriktning samt tidigare erfarenhet av vad vi bedömer som relevant administrativt arbete.

Du har goda kunskaper i svenska och engelska språket i både tal och skrift.

Har du relevant vidareutbildning (t.ex. paralegal eller utbildning inom offentlig förvaltning) och/eller aktuell erfarenhet av arbete som domstolshandläggare inom Sveriges Domstolar är det meriterande.

Vi lägger mycket stor vikt vid att dina personliga egenskaper kvalifikationsmässigt motsvarar de egenskaper som nämns i annonsen.

Vi söker dig som vill arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor. Du är engagerad och ansvarstagande och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du tycker om att växla mellan olika arbetsuppgifter, är flexibel och har en positiv inställning. Du ser möjligheter i stället för att fokusera på problem och du tycker det är viktigt att vara prestigelös.

Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning.

Varmt välkommen med din ansökan!

 

 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare

Lön

Förvaltningsrätten i Göteborg tillämpar individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: 2022-01-01 eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning