arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Diarieadministratör

  • Ort

    Halmstad

  • Yrkesroll

    Arkivassistent

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    28 juni

  • Sök jobbet senast

    26 augusti

Om jobbet

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och samordnar det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som bland annat avser miljö- och naturvård, landsbygd, samhällsplanering, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration och kulturmiljö. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. I vårt arbete värnar vi om rättssäkerhet, öppenhet, likabehandling och god service. Länsstyrelsen i Hallands län har sitt kontor i centrala Halmstad och vi är idag ca. 200 anställda. För mer information se vår webbplats, www.lansstyrelsen.se/halland

Tjänsten är organisatoriskt placerad vid enheten för verksamhetsstöd. Diarie- och arkivfunktionen bevakar att myndigheten lever upp till kravet på en väl fungerande, serviceinriktad och rättssäker ärende- och dokumenthantering. För att leva upp till dessa krav medverkar funktionen bland annat i utbildning av personal vid övriga enheter.

ARBETSUPPGIFTER

Länsstyrelsen har ett brett uppdrag med verksamhet inom många och olika områden. Kärnverksamheten omfattar prövning, tillståndsgivning, hantering av överklagade ärenden, förvaltning, tillsyn och kontroll men det finns också främjandeuppdrag som information och kunskapsöverföring. Arbetet innebär att du sitter som spindeln i nätet och har mycket kontakter både internt med handläggarna och med allmänheten.
I arbetsuppgifterna ingår diarieföring av inkomna handlingar, expediering av ärenden, scanning av pappershandlingar, svara på frågor internt och från allmänheten, utbildning av handläggarna i system och processer och utlämnande av allmän handling inklusive sekretessprövning.
Länsstyrelsen har till stor del digitaliserat diarieföringen men viss hantering av pappershandlingar förekommer. Länsstyrelserna använder Platina från Formpipe som verktyg i diarieföringen.

KVALIFIKATIONER

Länsstyrelsens verksamhet är komplex och mångfacetterad. Det är viktigt att du lär dig snabbt och har en verklig vilja att veta och förstå lagstiftning, verksamheter och processer. Du tycker också om att dela med dig av din kunskap och att utbilda andra. Förståelse för offentlighetsprincipen, rollen som statlig tjänsteman och den statliga värdegrunden är grundläggande.
Du ska ha en högskoleutbildning inom administration eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av digital ärendehantering. Även erfarenhet från offentlig förvaltning, hantering av allmänna handlingar samt erfarenhet av arbete i digitala diarie- eller ärendehanteringsprogram är meriterande för denna tjänst. Du är vidare en van datoranvändare, som lätt tar till dig ny teknik och som gärna delar med dig av dina kunskaper. Du har goda kunskaper i Microsoft Word, Excel och Power Point.

Som person:

• är du noggrann, effektiv och har integritet, eftersom det är viktigt att vi gör rätt och att vi gör det i tid. Ibland kan det även handla om att få andra att göra rätt.
  • har du god samarbetsförmåga, eftersom arbetssättet på diariet i stor utsträckning är teaminriktat. Du måste kunna samarbeta väl både internt i gruppen och med resten av myndigheten.
  • är du stresstålig och flexibel eftersom arbetsbelastningen varierar och omvärldens krav förändras över tiden.
  • är du intresserad av att ge en så god service som möjligt, såväl internt som externt.
Anställningen är en tillsvidareanställning. Provanställning i sex månader tillämpas.
Vi kan erbjuda
  • en bra arbetsmiljö
  • goda utvecklingsmöjligheter
  • flexibel arbetstid
  • friskvård
Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vårt team med din kompetens, erfarenhet och personlighet.

Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande. Ansökan till tjänsten görs via Offentliga Jobb.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

ÖVRIGT

Tjänsten är säkerhetsklassad och vi genomför en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetskyddslagen innan tjänsten tillträdes.

Du kan komma att ingå i Länsstyrelsens krislednings- och krigsorganisation.

Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd

Kontaktpersoner

Mats Nilsson

010 - 224 30 00