arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Controller till avdelningen verksamhetsstöd Gävle

  • Ort

    Gävle

  • Yrkesroll

    Controller

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    5 november

  • Sök jobbet senast

    19 november

Om jobbet

Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Vi levererar administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön, HR och snart även inom e-arkivering. I dag är vi 450 medarbetare som finns i Eskilstuna, Gävle (HK), Göteborg, Lund, Norrköping, Stockholm och Östersund. Från och med den 1 juni 2019, när vi även driver de statliga lokala servicekontoren, kommer vi att vara 1 400 medarbetare. Servicekontoren välkomnar medborgare, nyanlända och företagare som behöver stöd med tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning. Du bidrar till vår entreprenörsanda och har stora möjligheter att påverka i en verksamhet som befinner sig i en spännande utveckling.

I rollen som controller tillhör du Ekonomienheten inom avdelningen Verksamhetsstöd vid huvudkontoret i Gävle. Avdelningen ansvarar för Statens servicecenters ekonomiska styrning, HR, upphandling och inköp, arkiv och registratur samt fastighets- och internservice. Statens servicecenter expanderar kraftigt vilket innebär att stödverksamheten kommer att växa.

Vi söker nu en controller som har erfarenhet av att jobba statligt och vill vara med och bidra med sina kunskaper till Ekonomienheten som idag består av Ekonomichef och sju controllers. Enheten arbetar operativt och strategiskt inom hela ekonomiområdet, till exempel myndighetens verksamhetsplanering och uppföljning, redovisningmodell och redovisningspriciper, årsredovisning, budgetunderlag, avgiftsmodell, intern styrning och kontroll, internkontrollplan samt analyser. Du rapporterar till ekonomichefen som du också har ett nära samarbete med.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

I rollen som controller ansvarar du för att samordna redovisning, månads- och tertialavstämningar och bokslutsarbetet. Uppgifterna innebär också att planera och strukturera arbetet under året och inför årsbokslut samt hålla dig uppdaterad gällande redovisningsrelevanta regler och förordningar.
Rollen innebär ett övergripande myndighetsansvar för att bland annat upprätta riktlinjer och anvisningar inom redovisningsområdet. Du kommer agera rådgivare mot övriga teamet gällande redovisningsfrågor samt ansvara för att driva interna utvecklingsprojekt och även innefatta rollen som beställare mot verksamheten. 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  •  Akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande utbildning/kompetens
  • Erfarenhet av statlig redovisning och bokslutsarbete
  • Goda kunskaper i Microsoft Office, Excel.

Dessutom är det meriterande om du har:

• Beställarkompetens
  • Erfarenhet av Agresso
Du ska ha följande förmågor:
  • Vara strukturerad och noggrann
  • Ansvarsfull
  • Ha god samarbetsförmåga och vara relationsskapande
  • Vara kommunikativ, ha lätt att uttrycka dig i tal och skrift
  • Analytisk förmåga
  • Lösningsorienterad

Övrigt

Anställningen är tillsvidare på 100%
Vi tillämpar 6 månaders provanställning
Anställningen är placerad i Gävle

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 19 november 2018.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582

Kontaktpersoner

Mimmi Abramsson, Ekonomichef

010-456 05 47

mimmi.abramsson@statenssc.se