arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Controller och förvaltningsledare med intresse för verksamhetsutveckling

  • Ort

    Stockholm

  • Yrkesroll

    Business controller

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    14 maj

  • Sök jobbet senast

    26 maj

Om jobbet

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare — för att alla ska kunna leva i nuet

Tjänsten är en kombination av att vara ekonomicontroller åt både administrativa avdelningen (ADM) och analysavdelningen (ANALYS), samt att vara förvaltningsledare verksamhet (FL V) inom förvaltningsområde (FO) Stöd. Den modell vi använder oss av för systemförvaltning är pm3. Befattningen som du anställs i är Controller, organisatorisk placering är på ADM med avdelningschefen, tillika Objektägare verksamhet, som närmsta chef. Tjänsten, som är en tillsvidareanställning placerad i Stockholm, är en ersättningsrekrytering efter tidigare medarbetare som sökt sig vidare efter sex år i rollen.

Som ekonomicontroller stöttar du cheferna inom både ADM och ANALYS med budgetering, uppföljning, prognoser, analys och rapportering inom ekonomiområdet.

I ADM:s budget ingår bl a myndighetens alla lokalrelaterade kostnader, samt kostnader för köp av vissa externa tjänster från Statens Servicecenter (lönetjänster) och Försäkringskassan (internservicetjänster) samt ett antal privata leverantörer.

Som förvaltningsledare verksamhet kommer du att i nära samarbete med andra att utarbeta förslag till förvaltningsplan, prioritera och besluta om förvaltningsaktiviteter inom ramarna för beslutad förvaltningsplan samt rapportera uppföljning och avvikelser. Du stöttar även vid genomförandet av aktiviteter för att leverera högsta möjliga värde för verksamheten.

Inom FO Stöd finns alla system som administrativa avdelningen behöver och ansvarar för i sitt uppdrag (t ex för lön, diarieföring, läraktiviteter och inköp), liksom för ledningsstaben (t ex för ekonomiadministration och verksamhetsplanering), samt ett antal säkerhetsrelaterade system (t ex behörighetsportal och loggsystem).

Därutöver kommer du utifrån tid och behov även att agera som process- och uppdragsledare. Även andra uppgifter kan förekomma, utifrån profil och eget intresse.

Du kommer i denna kombinerade tjänst att vara spindeln i nätet i många frågor vilket medför därför ett stort antal kontaktytor. Dels med avdelningarnas alla chefer, dels med ledningsstaben, dels med rollerna inom förvaltningen (i första hand objektspecialister, FL IT och objektägare), dels med externa leverantörer, samt sist men inte minst avdelningens verksamhets- och HR-controller. I praktiken kommer ekonomicontrollerrollen att utgöra den mindre delen av tjänsten, ca 20-40%.

Utbildning och erfarenhet:

Vi söker dig som har:
- flerårig erfarenhet av relevant och kvalificerat ekonomiarbete
- stort intresse och relevant erfarenhet av arbete med IT-/systemfrågor
- stort intresse av att driva verksamhetsutveckling och förenklingsarbete i nära samverkan med andra
- relevant akademisk utbildning, sannolikt inom ekonomi och/eller systemvetenskap

Det meriterande om du har:

- erfarenhet av systemförvaltning enligt pm3
- vana att skriva analyser, protokoll, statusrapporter och beslutsunderlag
- erfarenhet av intern och extern samverkan
- erfarenhet av process- och/eller projektledning
- erfarenhet från offentlig verksamhet

Egenskaper:

Du har lätt för att samarbeta och bygga långsiktiga relationer.
Du har ett stödjande och konsultativt förhållningssätt.
Du tar stort eget ansvar och arbetar drivande, självständigt och målinriktat för att åstadkomma resultat utifrån beslutade prioriteringar.
Du har mycket stort sinne för ordning och reda och kvalitet.
Du är analytiskt och uttrycker dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten!

Övrigt:

Tjänsten är en tillsvidareanställning placerad i Stockholm. Vi tillämpar provanställning om 6 månader. Arbetspsykologiska tester kan förekomma i urvalsprocessen.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:

För mer information om tjänsten kontakta avdelningschef Henrik Engström, 073 ? 326 50 10

Fackliga representanter: Anna-Karin Åhrman Cortelius, SACO, telefon 010- 454 39 14, Helena Blomqvist, ST, Tel. 010-454 28 53

Välkommen med din ansökan senast den 26 maj 2019. Märk din ansökan med PSL 2019-73.