arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Borgenärshandläggare till Skatteverket i Umeå

  • Ort

    Umeå

  • Yrkesroll

    Skattehandläggare

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    8 november

  • Sök jobbet senast

    25 november

Om jobbet

Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.

Dina arbetsuppgifter som borgenärshandläggare innebär löpande ärendehantering, administrativa uppgifter och handläggning inom borgenärsområdet. Ärendena gäller främst skuldsanering och konkurs där du anmäler och bevakar statens fordringar i dessa ärenden. Arbetet innebär bland annat skriftväxling och kontakter med myndigheter, konkursförvaltare, företag och medborgare. 

På kontoret i Umeå arbetar cirka 220 medarbetare fördelat över flera olika avdelningar och skatteområden. Borgenärsarbetet tillhör skatteområde 5 och du kommer att tillhöra en sektion med cirka 20 medarbetare som ingår i en enhet med verksamhet på flera orter.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

  • med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
  • som är till nytta för medborgare och företag
  • med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
  • som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
  • med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

  • Har en treårig teoretisk gymnasieutbildning och/eller flerårig administrativ arbetslivserfarenhet
  • Är van att arbeta i IT-miljöer och har förmågan att hantera flera olika program samtidigt
  • Har B-körkort
  • Har viljan att göra rätt och har god förmåga att organisera och prioritera ditt arbete
  • Är en lyhörd och samarbetsvillig person som bidrar till att gemensamma uppgifter genomförs
  • Vågar be om hjälp och hjälper andra
  • Aktivt sprider dina kunskaper och ser till att lära dig av andra
Det är meriterande om du har en genomförd högskoleutbildning och/eller yrkesutbildning, aktuell erfarenhet av myndighetsutövning från Skatteverket eller annan myndighet, samt om du har arbetat med skuldfrågor.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Provanställning om sex månader kan tillämpas.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Kontaktpersoner

Elias Holmgren, Sektionschef

010-574 14 49

elias.holmgren@skatteverket.se


Miicke Nordin, HR-Specialist

010-574 40 76

miicke.nordin@skatteverket.se


Jan-Peter Rauma, facklig kontaktperson ST

010-572 42 20


Rickard Rönnberg, facklig kontaktperson Saco

010-574 61 31