arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Biträdande enhetschef till enheten för arbetsrätt och arbetsmiljö

  • Yrkesroll

    Departementssekreterare

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    1 juli

  • Sök jobbet senast

    22 augusti

Om jobbet

Enheten för arbetsrätt och arbetsmiljö, Arbetsmarknadsdepartementet

Är du en erfaren jurist med ett genuint intresse för arbetsrätt och arbetsmiljö och har god förmåga att arbetsleda kvalificerade medarbetare? Då kan du vara vår nästa medarbetare. Vi erbjuder en utvecklande roll som biträdande enhetschef där du tillsammans med enhetschefen har ett viktigt uppdrag att leda och utveckla personal och verksamhet.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Enheten för arbetsrätt och arbetsmiljö ansvarar för frågor om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetstid, lönebildning, statlig lönegaranti samt utveckling inom arbetslivsområdet. Enhetens ansvarsområde omfattar även förvaltnings- och utvecklingsfrågor som rör Arbetsmiljöverket, Arbetsdomstolen, Medlingsinstitutet, Statens nämnd för arbetstagares uppfinningar, Nämnden för styrelserepresentationsfrågor, svenska ILO-kommittén och Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Som biträdande enhetschef bistår du enhetschef i arbetet att leda, fördela, samordna och följa upp enhetens verksamhet. Det innebär att du arbetsleder medarbetare, kvalitetssäkrar underlag och tillsammans med enhetschef driver utvecklingen av processer och sakfrågor inom enheten. Personalansvaret för enhetens medarbetare ligger på enhetschefen, men i förekommande fall ska du som biträdande enhetschefen vid behov träda in i enhetschefens ställe.  Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund


Vi söker dig med en juridisk examen, meriterande om du specialiserat sig inom arbetsmiljö eller arbetsrätt under din utbildning. Du är väl förankrad i enhetens ansvarsområden vilket innebär erfarenhet av kvalificerat arbete med arbetsrättsliga frågor eller arbetsmiljöfrågor. Du innehar kunskap och erfarenhet av Regeringskansliets processer som tex. lagstiftning- och beslutsprocesser och meriterande om du har erfarenhet av myndighetsstyrning. Du har även erfarenhet att inom Regeringskansliet leda och samordna personal och verksamhet, meriterande om du har erfarenhet av ledarskap från annan verksamhet till exempel som projektledare eller samordnare liksom meriterande med erfarenhet av internationella frågor och EU-frågor. Det krävs också goda språkkunskaper i svenska och engelska.

Dina egenskaper


Du har förmågan att leda och motivera andra för att effektivt nå gemensamma mål, du skapar engagemang och delaktighet. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet och förstår din roll. Du arbetar mot mål och fokuserar på resultat och kan prioritera både egna och andras arbetsuppgifter. Du har god förmåga att arbeta i en politisk styrd organisation och har god kommunikativ förmåga och kan hantera ett högt arbetstempo.  

Övrigt


Befattningen är en tillsvidareanställning med ett tidsbegränsat förordnande på 3 år som biträdande enhetschef. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om uppdraget, kontakta tf. enhetschef Maria Westman-Clément på telefon 08-405 46 32. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Anna Mia Halvarsson på telefon 08-405 97 60. Fackliga kontaktpersoner är Ann-Sofie Mattson, Saco och Susanna Ståhl, ST. Samtliga nås på telefon 08-405 10 00 (vxl). Vid semesterfrånvaro ring växeln och be att få prata med ansvarig i tjänst. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 augusti 2021.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Arbetsmarknadsdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män och mänskliga rättigheter på nationell nivå. Dessutom ansvarar departementet för arbetet för integration, mot segregation, rasism och diskriminering samt för att stärka hbtq-personers och barns rättigheter.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Departementssekreterare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat