arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Beslutshandläggare till Södermanland

  • Yrkesroll

    Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    16 september

  • Sök jobbet senast

    6 oktober

Om jobbet

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?

Till våra enheter i Södermanland söker vi nu ett antal beslutshandläggare.

Placeringsort är Eskilstuna, Nyköping och Katrineholm.

Arbetsuppgifter

- Assistera arbetsförmedlare/team genom att fatta beslut om matchnings- och
karriärvägledningstjänster och sköta delar av kundärendet under och efter tiden kund är hos leverantör
- Ingå i en beslutsprocess för att fatta arbetsmarknadspolitiska beslut om matchningstjänster
- Kontakta kunder och leverantörer
- Förbereda beslut/föredragande
- Fatta beslut
- Dokumentera beslut och godkännande av utbildningsplan

Du ingår i en uppföljningsprocess genom att bistå i arbetet kring uppföljning av beslut enligt gällande rutiner och handläggarstöd. Du arbetar i flera systemstöd och har kontakt med kunder via olika kanaler, som mejl, telefon och chatt. För jobbet krävs det att du är en van användare av digitala kanaler och att du har goda kunskaper i och intresse för dokumenthantering.

Kvalifikationer

- Godkänd gymnasieutbildning
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år alternativt högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system)
- Mycket goda kunskaper i MS Office
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift samt hög läsförståelse

Övriga meriter för tjänsten

- Arbetslivserfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från offentlig sektor och förståelse av god förvaltning
- Erfarenhet från arbete som arbetsförmedlare och/eller beslutshandläggare på Arbetsförmedlingen

Färdigheter:

Du ska ha förmågan att arbeta utifrån givna regelverk och riktlinjer. Du behöver också kunna hantera information, se hur delar hänger ihop och se din del i helheten. Vidare behöver du en god förmåga att analysera, planera, prioritera och dokumentera rätt saker i ditt arbete.

Du ska kunna lyssna aktivt på kundens behov, vara serviceinriktad samt ha god samarbetsförmåga. Du har intresse för arbetsmarknadsfrågor och håller dig uppdaterad med vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken och i omvärlden.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med
Arbetsförmedlingens medarbetarskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:


- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande

Tjänsterna är tillsvidare på heltid, med sex månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten.

Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Eskilstuna, Nyköping eller Katrineholm. 

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2022-10-06.

Du ansöker genom att klicka på knappen "ansök" Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt att det är ett krav att bifoga betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och arbetslivserfarenhet i din ansökan. 

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen 

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning