arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Beredningsjurister

  • Yrkesroll

    Administrativ assistent

  • Anställning

    Heltid, 3 - 6 månader

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    16 mars

  • Sök jobbet senast

    15 april

Om jobbet

Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.

ÅM2021-634

Göteborgs åklagarkammare söker två beredningsjurister.

Dina arbetsuppgifter


Du arbetar självständigt men också tillsammans i grupp för att få det administrativa arbetet att fungera. Service är en stor del i ditt vardagliga arbete, både internt och externt. Du jobbar tillsammans med åklagarna och bistår dem i diverse administrativa frågor. Du kommer att delta i förberedelsearbetet för olika åklagarbeslut, exempelvis med beredning av förekommande ärenden. All ärendehantering sker elektroniskt i vårt datasystem. Via telefon och e-post kommer du att ha mycket kontakt med allmänheten och med andra myndigheter, framförallt inom rättsväsendet.

Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomma brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning om något är brådskande.

Dina kvaliteter och kvalifikationer


Du ska vara i slutet av din juristutbildning (endast examensarbetet kvar) alternativt ha tagit juristexamen inom norden.

Som person ser vi gärna att du


är noggrann, strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns
är ansvarstagande och att du självständigt kan bereda dina ärenden
har förmåga att prioritera, arbeta uthålligt och effektivt
är stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög
har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning
är serviceinriktad
är intresserad av straff- och processrätt
har förmågan att uttrycka dig väl i tal och skrift
Det är meriterande med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om anställningen


Anställningen är en visstidsanställning i 6 månader.

I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs bakgrundskontroll av de sökande.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare


Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 500 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste. 

Du möter en modern organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.

Välkommen med din ansökan!

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Administrativ assistent

Lön

Enligt överenskommelse

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Visstidsanställning Heltid