arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Avdelningsadministratör till SCB

  • Yrkesroll

    Administrativ assistent

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    12 september

  • Sök jobbet senast

    25 september

Om jobbet

Statistikmyndigheten SCB förser samhället med statistik för beslutsfattande, debatt och forskning, på uppdrag av regeringen, myndigheter och forskare. Vår statistik bidrar till en faktabaserad samhällsdebatt och väl underbyggda beslut. Det är vi som beräknar bland annat befolkningstillväxten, bruttonationalprodukten och konsumentprisindex. Utvecklingen av våra statistiska metoder och IT-system baseras på aktuell vetenskap och beprövad erfarenhet.   

Vi har en aktiv och omfattande roll i det internationella statistiksamarbetet. Vi är också en viktig del av det svenska biståndsarbetet och våra medarbetare deltar i uppbyggnaden av statistikverksamheter runt om i världen.

Vi är 1 200 medarbetare, huvudsakligen i Örebro och Stockholm, som utvecklar, framställer och sprider statistik. Söker du meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till ett demokratiskt samhälle är SCB arbetsgivaren för dig.

Arbetsbeskrivning

SCB:s kommunikationsavdelning finns i både Stockholm och Örebro och ansvarar för SCB:s kommunikationsverksamhet. Avdelningen utvecklar och underhåller SCB:s kanaler och det redaktionella innehållet i dem, såväl internt som externt. Kommunikationsavdelningen ansvarar även för att SCB:s kommunikation underlättar för SCB:s målgrupper att ta del av statistiken, lämna uppgifter och köpa tjänster. Avdelningen samordnar ansvaret för den interna informationsförsörjningen och har också det sammanhållande ansvaret för SCB:s varumärke.

Avdelningen består drygt 50 personer fördelade på tre enheter med varsin enhetschef som leds av en avdelningschef. Till sin hjälp har avdelningschefen en ekonomicontroller, en biträdande avdelningschef och en avdelningsadministratör. Vår nuvarande avdelningsadministratör har gått vidare till andra arbetsuppgifter och nu söker vi en ny person, med placering i Stockholm, som kan stötta chefer och medarbetare på kommunikationsavdelningen för att arbetet ska flyta så smidigt som möjligt.

Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna innebär att:
  • Ge stöd till personal och chefer angående t.ex. tidredovisnings- och ledighetssystem
  • Administrera beställningar och fakturor
  • Stödja cheferna vid rekrytering (boka intervjutider, ta emot kandidater, hantera dokument)
  • Introducera nyanställda
  • Administrera dokument och processer runt upphandling och avrop
  • Koordinera avdelningens personuppgiftsfrågor
  • Förbereda och planera vissa möten (bokning, anteckningar och kallelse)
  • Ansvara för avdelningens dokumenthantering
  • Stödja cheferna i verksamhetsplanering och uppföljning
Andra uppgifter kan tillkomma beroende på tidigare erfarenheter och avdelningens behov. 

Kvalifikationer

Du har:
  • Gymnasieexamen med teoretisk inriktning eller annan likvärdig utbildning
  • Erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter
  • Mycket goda kunskaper i Officepaketet.
  • God förmåga att skriva och kommunicera på svenska och engelska.
Erfarenhet eller utbildning inom kommunikation eller statistikverksamhet är meriterande. Det är också en fördel om du har kunskap om administrativa system som Agresso, Proceedo eller motsvarande. Kunskap om personaladministration som lönelistor och anställningsbeslut är meriterande.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du ska vara serviceinriktad eftersom det är många på avdelningen som behöver hjälp av dig. För att kunna genomföra arbetsuppgifterna på ett bra sätt är det viktigt att du är noggrann och strukturerad. Du är professionell, flexibel och arbetar med hög personlig integritet. Du är van att självständigt ta ansvar för arbetsuppgifter men har samtidigt mycket god förmåga att samarbeta. Du trivs med att ha externa och interna kontakter.

Givetvis hoppas vi att du delar våra förhållningssätt: mod, tillit, handlingskraft och ansvarstagande.

Om anställningen

Tjänsten är tillsvidare men inleds med sex (6) månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Resor till Örebro förekommer.

Ansökan

Låter den här tjänsten som något för dig? Skicka då din ansökan senast 2019-09-25, märkt med dnr A2019/3356, genom att registrera personligt brev och CV i en databas via ansökningsknappen nedan. I slutet av din ansökan kommer du även få besvara några urvalsfrågor.

Varmt välkommen med din ansökan. 

Mer information om tjänsten

Vill du veta mer om tjänsten kontakta avdelningschef Lisa Thiel tfn 010-479 41 31.

Fackliga företrädare

Christer Spector, ST inom SCB, tfn 010-479 40 00.

AnnaCarin Paavo, Saco-S föreningen vid SCB, tfn 010-479 40 00.

Övrigt

Eftersom enheten har övervägande kvinnliga medarbetare ser vi gärna manliga sökanden till tjänsten. Vi ser gärna sökanden med olika bakgrund och ålder.

Sommaren 2020 flyttar SCB:s Stockholmskontor till nya lokaler i Solna strand.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.