arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Åtgärdsplanerare

  • Ort

    Luleå

  • Yrkesroll

    Trafikplanerare, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    19 februari

  • Sök jobbet senast

    11 mars

Ansök nu på arbetsgivarens webbplats

via webb

Om jobbet

Vill du arbeta som Åtgärdsplanerare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. Verksamhetsområde Planering ansvarar för kort- och långsiktig planering av trafik och av åtgärder i den statliga infrastrukturen inom väg och järnväg samt långsiktigt även för sjö- och luftfart. Vårt ansvar är att verka för att de transportpolitiska målen för tillgänglighet, säkerhet, miljö och hälsa uppnås. Vi på Planering jobbar nära den politiska arenan och är huvudingången till Trafikverket för medborgare, näringsliv, samarbetspartners och avtalskunder.



Nu söker vi en pålitlig, engagerad och modig åtgärdsplanerare till Luleå eller Umeå!



Åtgärdsplanerare


Vi erbjuder dig en spännande möjlighet att vara med och skapa förutsättningar för transporterna i region nord. Om du utmanas av att arbeta med samhällsutveckling och delta i viktiga beslut som påverkar många är den här rollen för dig.



Som åtgärdsplanerare planerar du så att cyklister, tågresenärer, bilister och godstransporter kommer fram så effektivt som möjligt. Du tar fram underlag om behov och brister i transportsystemet samt lämnar förslag till vad som ska utredas vidare. I ditt dagliga arbete deltar du i planläggningsprocessen och konkretiserar vad som ska planeras och byggas. Du planerar kortsiktigt och skapar planer för åtgärder upp till sex år fram i tiden. Du arbetar löpande med investeringsplanering för vägar, järnvägar och kollektivtrafik. Du har en viktig roll och prioriterar de mest effektiva åtgärderna för att skapa hållbara transporter.

En stor del i rollen innefattar samverkan med regioner, kommuner, myndigheter och allmänhet i frågor som rör planering, prioritering, finansiering och förbättringar i transportsystemet. Kopplat till detta blir kommer du även att arbeta med bland annat med finansieringsavtal och överenskommelser om samfinansiering. Du följer också upp effekter av genomförda åtgärder.



Vi söker dig som




  • har en universitets- eller högskoleexamen om minst 240hp (160p) med inriktning väg och vatten, samhällsbyggnad eller annan relevant utbildning som vi tillsammans med din erfarenhet bedömer likvärdig

  • har erfarenhet från arbete med planering av transportsystemet

  • har kunskap i planläggningsprocessen

  • har kunskap om och förståelse för andra aktörers uppdrag i relation till Trafikverkets verksamhet

  • har körkort för personbil



Det är meriterande om du




  • har kunskap i plan -och bygglagen

  • har erfarenhet av mediehantering

  • har erfarenhet av att kommunicera med externa parter såsom myndigheter, kommuner, allmänhet eller liknande,

  • har erfarenhet av förhandling och avtalsupprättande



För att lyckas i rollen som Åtgärdsplanerare är du kommunikativ och duktig på att förmedla information. Du har en god samarbetsförmåga och arbetar för att hitta lösningar som gynnar alla parter på bästa sätt  Du är duktig på att planera, strukturera och prioritera ditt arbete. Vidare har du en analytisk och problemlösande förmåga som gör att du hittar lösningar som är genomförbara ur ett helhetsperspektiv.

Kontaktpersoner

Annica Lindström

0101231452


via webb