arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

ArkDes söker enhetschef/verksamhetscontroller till Administrationen

  • Yrkesroll

    Administrativ chef

  • Anställning

    Heltid, Tills vidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    13 juli

  • Sök jobbet senast

    15 augusti

Om jobbet

ArkDes söker en strategisk, analytisk och kommunikativ chef till att förvalta och utveckla vår administrativa grund som museimyndighet. Du och din enhet spelar en avgörande roll i att balansera myndighetsarbetet med den kreativa museiverksamheten och stödja kärnverksamheten till att nå sin fulla potential.

ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design och är en statlig myndighet. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design. Vi bjuder in allmänheten till att reflektera, debattera och påverka designens och arkitekturens roll i samhället.

Vi söker en person som på ett strukturerat sätt kan ta sig an verksamhetens behov av interna processer kring verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning inom mål, uppdrag, årshjul, nyckeltal, kvalitet med mera. Du strukturerar verksamheten i grenar, ser hur olika delar hänger samman och hur våra olika uppdrag kan samordnas och rapporteras. Du följer upp och kvalitetssäkrar arbetet.

Vi söker dig som är tydlig i ditt ledarskap och besitter en god kommunikativ, analytisk och strategisk förmåga. Arbetet kräver att du lätt kan samarbeta och känna ansvar för hela verksamheten. Du är driven, tillgänglig och serviceinriktad i dina kontakter med verksamheten och din omvärld. Vidare värdesätter vi att du är flexibel, har förmåga att engagera människor och värnar om en god arbetsmiljö.

Administrationen vid ArkDes består i nuläget av sex anställda som ger stöd till kärnverksamheten inom bl.a. ekonomi, HR, registratur/dokumenthantering, avtal, upphandling och IT. Personal- och budgetansvar för enheten ingår i tjänsten. Tjänsten som enhetschef/verksamhetscontroller är ny och innebär både operativt och strategiskt arbete och det finns goda möjligheter att utforma den i nära samverkan med verksamhetschef och enhetens övriga medarbetare.

Arbetsuppgifter


ArkDes har ett nära samarbete med och är fullservicekund hos Statens servicecenter (SSC) som sköter det mesta av ekonomiarbetet. Du ansvar för budgetering av ArkDes verksamhet, resultatuppföljning, framtagande av prognoser och rapportering av månads- och årsbokslut gällande anslag, forskningsanslag och externa projekt samt ger SSC deras uppdrag.

Du ansvarar för att leda arbetet med rapportering på regeringsbrev och andra uppdrag, som årsredovisning och budgetunderlag.

Du arbetsleder kompetenser inom det administrativa området varav du förväntas ha minst grundläggande kunskap och erfarenhet av samtliga områden inom det administrativa området. Framför allt kan du se hur gruppen och de olika områdena kan samverka för att ge enheten en god arbetsmiljö och ett effektivt arbetssätt.

Utbildning och erfarenhet


Vi söker dig som har:
  •  Akademisk examen med ekonomisk, juridisk eller statsvetenskaplig inriktning eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig
  •  Minst tre års aktuell erfarenhet av arbete som controller, verksamhetsstrateg eller utredare
  •  Ledarskapserfarenhet
  •  Kunna uttrycka dig obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift.
 Det är meriterande om du har:
  •  Erfarenhet av den statliga budgetprocessen
  •  Kunskap om kulturområdet eller publikdriven verksamhet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. ArkDes välkomnar sökande som kompletterar museet avseende jämställdhet och mångfald.

Arbetstid/anställningsvillkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan


Välkommen med din ansökan; personligt brev och CV. Du söker via länken ”Ansök” längst ned i annonsen.

Ansökan ska vara ArkDes tillhanda senast den 2021-08-15. Intervjuer kommer att ske fortlöpande under ansökningstiden.

Kontaktpersoner


Upplysningar lämnas av Karin Nilsson, verksamhetschef/biträdande överintendent via e-post karin.nilsson@arkdes.se.

För frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Carl Isaksson på carl.i@upgraded.se alternativt 072-2198700.

Fackliga företrädare för ST är Adolfo Vega samt Stefan Mossfeldt och nås via växeln på tel 08-520 23 500.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Administrativ chef

Lön

Individuell lönesättning tillämpas.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat