arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Arbetsrättsjurist till Statens servicecenter

  • Yrkesroll

    Verksjurist

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    20 mars

  • Sök jobbet senast

    13 april

Om jobbet

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Rättsavdelningen ansvarar för stöd och styrning i rättsliga frågor inom myndighetens samtliga områden. Avdelningen består av två enheter och har idag verksamhet i Gävle och Stockholm. Den aktuella tjänsten kommer att vara placerad i Stockholm eller Gävle, beroende på sökandes förutsättningar.

Framträdande rättsområden i myndigheten är t.ex. dataskydd, offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt samt arbetsrätt. Mot bakgrund av myndighetens uppdrag är rättsfrågorna ofta utmanande och komplexa och ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten. Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten, t.ex. vid rådgivning och i utvecklingsprojekt. Kontakter med andra myndigheter är också vanliga. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.

Vi förstärker nu avdelningens arbetsrättsliga kompetens och söker till dig som är jurist och har dokumenterad flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom det arbetsrättsliga området. De arbetsrättsliga frågorna präglas av Statens servicecenters centrala roll i förvaltningen. Många principiella och praktiska frågor följer av att myndigheten hanterar löner för en betydande del av statsförvaltningen. Du kommer att ha en strategisk roll i utvecklingen av det arbetsrättsliga arbetet på myndigheten. Din insats kommer att vara ett viktigt bidrag till myndighetens fortsatta arbete med att bygga upp såväl strategisk som operativ kompetens inom området.

Du kommer att arbeta både operativt och strategiskt. Du kommer att ge stöd till chefer och andra ansvariga i arbetsrättsliga frågor och utredningar. Uppgifterna omfattar vidare att stödja myndighetens strategiska och operativa externa arbete, både genom att själv företräda myndigheten och stödja andra som gör det. Du kommer att vara med och formulera myndighetens principiella ställningstaganden i stora och små frågor.

Huvudsakliga arbetsuppgifter


Arbetsuppgifterna omfattar bl.a:
  • Ge stöd och råd i rättsfrågor av varierande art och omfattning i tätt samarbete med myndighetens samtliga verksamheter, exempelvis i utvecklingsprojekt, genom interna utbildningar och i löpande stöd till verksamheten
  • Kvalitetshöjande åtgärder i det löpande arbetet inom löneavdelningarna avseende t.ex. tolkning av centrala och lokala avtal
  • Företräda myndigheten i förhållande till våra större intressenter inom området, t.ex. de större myndigheternas centrala HR organisationer. I övrigt samverka med externa intressenter, t.ex. systemleverantörer och andra myndigheter.
  • Utveckling av myndighetens roll både som arbetsgivare och på det arbetsgivarpolitiska området som en central aktör i staten.
  • Stötta chefer och HR i arbetsrättsliga utredningar
  • Ge stöd och utbilda såväl chefer i verksamheten som HR-kollegor
  • Utveckla strategiska arbetssätt, rutiner, kontakter m.m.

Kvalifikationer


Vi söker dig som har:
  • Juristexamen
  • Minst 5 års erfarenhet av kvalificerat arbetsrättsligt arbete från myndighet, bolag, advokatbyrå eller organisation, t.ex. fackförbund eller arbetsgivarorganisation.

Dessutom är det meriterande om du har:

  • Erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete
  • Erfarenhet av tolkning och tillämpning av statlig arbetsrätt (avtal och lagstiftning)

Vidare ska du ha följande förmågor:

  • God analytisk förmåga
  • Ha förmåga att företräda myndigheten och att samverka med andra
  • Vara lösningsinriktad och ha ett konsultativt förhållningssätt
  • Vara en god kommunikatör och uttrycka dig mycket väl i tal och skrift
  • Ha hög integritet

Övrigt


Anställningen är placerad i Stockholm eller Gävle. Tjänsten innebär en del resande. Anställningen är 100 % och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass. Du måste vara svensk medborgare men får gärna ha utländsk bakgrund.

Du är välkommen in med din ansökan med personligt brev och CV senast den 13 april 2020. Urval och intervjuer sker löpande. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Verksjurist

Lön

Månadslön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat