arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Åklagaradministratör med inriktning mot beredning, vikariat

  • Ort

    Östersund

  • Yrkesroll

    Administrativ assistent

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    12 augusti

  • Sök jobbet senast

    26 augusti

Om jobbet

Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.

ÅM2019-1425

Dina arbetsuppgifter


Till Åklagarkammaren i Östersund söker vi en åklagaradministratör med särskild inriktning på att förbereda trafikärenden. Som åklagaradministratör möter du en händelserik vardag med varierande arbetsuppgifter.

Du arbetar självständigt men också tillsammans i grupp för att få det administrativa arbetet att fungera.
Service är en stor del i ditt vardagliga arbete, både internt och externt. Du jobbar tillsammans med åklagarna och bistår dem i diverse administrativa frågor. Via telefon och epost kommer du att ha mycket kontakt med allmänheten och med andra myndigheter, framförallt inom rättsväsendet.
Diarieföringen och arkivering sker elektroniskt i vårt datasystem och diarieföring utgör grunden i dina arbetsuppgifter som åklagaradministratör.
Du kommer att delta i förberedelsearbetet för olika åklagarbeslut, exempelvis med att upprätta förslag till strafförelägganden och stämningsansökningar. 
Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomna brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning på vad som är brådskande eller ej.

Dina kvaliteter och kvalifikationer


Du måste ha:

Gymnasieexamen

Minst 2 års erfarenhet av administrativt arbete eller annan relevant utbildning
Som person ser vi gärna att du

är noggrann, strukturerad och kan följa dom förhållningsregler och rutiner som finns
är självständig och ansvarstagande
har förmåga att prioritera, arbeta uthålligt och effektivt
är stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög
har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och ha ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning
är serviceinriktad.
Det är meriterande med erfarenhet från något serviceyrke och att du har arbetat inom rättsväsendet, även viss juridisk utbildning (till exempel enstaka kurser i juridik eller att du har genomgått en utbildning till kvalificerad juridisk handläggare). Vi vill också att du har god självkännedom, kan ta egna initiativ och har viljan och förmågan att vara med och bidra till att utveckla vår verksamhet.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Om anställningen


Anställningen är ett vikariat med start snarast och fram till 2020-09-31.

Tester förekommer i rekryteringsprocessen.

I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens hemsida.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare


Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 400 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.

Du möter en modern organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner

Anders Jansson, tf chefsadministratör

010-562 64 44


Ann-Sofie Berg, personalspecialist

010-562 50 78


Jenny Örn, facklig kontaktperson Saco-s

010-562 51 86


Maria Lind, facklig kontaktperson ST

010-562 64 67