arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Administratör

  • Yrkesroll

    Administrativ assistent

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    25 mars

  • Sök jobbet senast

    15 april

Om jobbet

Kemikalieinspektionen är en statlig myndighet med cirka 280 medarbetare. Vi sitter i lokaler belägna i centrala Sundbyberg. Som anställd hos oss är du en del av ett betydelsefullt arbete, både på nationell och internationell nivå. Produktion och användning av kemikalier kan orsaka hälso- och miljöproblem. Därför har Kemikalieinspektionen i uppdrag att minska riskerna för att människor och miljö skadas av kemikalier. I det arbetet behöver vi dig som vill vara med och bidra till en mer hållbar utveckling.

Avdelningen Tillstånd och upplysning ansvarar för att pröva ansökningar om produktgodkännande och dispenser för växtskyddsmedel, biocidprodukter och allmänkemikalier enligt den lagstiftning som Kemikalieinspektionen är ansvarig för. Vi ansvarar också för rådgivning och regelinformation avseende tillämpning av gällande lagstiftning. Avdelningens vision Vi gör det krångliga enkelt betyder att vi kombinerar kunnande och professionalism med klarspråk och begripliga budskap för att underlätta för företagen att göra rätt enligt kraven i kemikalielagstiftningen. Avdelningen består av fyra enheter och ett avdelningsstöd. Nu söker vi en administratör till avdelningsstödet då en av våra medarbetare går i pension.

Avdelningsstödet består av sex medarbetare som har till uppgift att underlätta och förenkla för hela avdelningen. Vi värnar helhetsperspektivet och stödjer hela avdelningen med administrativt stöd, underlag till planering och uppföljning samt strategisk rådgivning. Vi arbetar med ständiga förbättringar och utvecklar löpande vår verksamhet och vårt arbetssätt.

Vi erbjuder en spännande arbetsplats med kompetenta kollegor som har expertkunskap inom olika områden. Uppgifterna hos oss är utvecklande och varierande.

ARBETSUPPGIFTER

Rollen innebär att arbeta som en av två administratör på avdelningen Tillstånd och Upplysning. Rollen har organisatorisk placering på avdelningsstödet med avdelningschefen som personalansvarig chef.

I arbetsuppgifterna ingår att utföra olika administrativa arbetsuppgifter i samband med möten, kurser, seminarier, konferenser, resor, externa besök, avtackningar mm. Arbetsuppgifterna består t ex av att boka lokaler och resor, göra inbjudningar och administrera anmälningar till kurser och seminarier, beställa mat och fika, hantera leverantörsfakturor och underlag till fakturering av ansökningsavgifter, att bevaka ramavtal vid upphandlingar på avdelningen och att göra avrop från ramavtal.

En annan viktig arbetsuppgift är att bistå med utlämnande av handlingar inklusive enklare sekretessprövning av uppgifter enligt gällande offentlighet- och sekretesslagstiftning.

Vi tycker att det är viktigt att veta vad våra kunder tycker om vårt arbete. Du kommer att vara en del av detta genom att skicka ut kundenkäter och följa upp resultat av enkäterna. Du kommer också att skriva texter på vårt intranät.
Generellt ingår att vara ett stöd till avdelningens chefer i olika sammanhang. Arbetsuppgifterna kan även innebära kontakter med andra myndigheter, näringslivet och organisationer på både svenska och engelska.

KVALIFIKATIONER

Vi söker en administratör för tillsvidare anställning eftersom en av våra kollegor ska gå i pension.
Du har utbildning inom administration eller motsvarande samt några års arbetslivserfarenhet av administrativa roller. Det är meriterande om du har erfarenhet från administrativt arbete på en myndighet. Du har hög IT-kunskap och god språklig förmåga och behärskar både svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av offentlighet-och sekretesslagstiftning.

Du har förmåga att ligga ett steg före, att ta initiativ och att ge service och vara intresserad och nyfiken på verksamheten. Du har lätt för att samarbeta med människor och uppskattar personliga kontakter och samtal. Du arbetar strukturerat både vid självständigt arbete och i samverkan i grupp. Ditt arbetssätt präglas av god samarbetsförmåga, flexibilitet, öppenhet, konstruktivitet och ett gott omdöme.
Andra egenskaper som värdesätts är förmåga till förändring och öppenhet för nya arbetssätt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

ÖVRIGT

På Kemikalieinspektionen är varje medarbetare viktig för att vi som myndighet ska fungera och vi värnar därför om din hälsa och arbetsmiljö. Hos oss tas dina kunskaper till vara och du har stora möjligheter att utvecklas.
Du arbetar och agerar efter vår medarbetarpolicy och vår värdegrund. Vi förväntar oss att alla medarbetare bidrar till ett gott arbetsklimat och förstår sin roll som statstjänsteman i vårt gemensamma uppdrag.
Vi bedriver också ett målinriktat arbete för lika rättigheter och möjligheter.

Kemikalieinspektionen tillämpar sex månaders provanställning.

Kemikalieinspektionen tillämpar de statliga kollektivavtalen: Villkorsavtal och Villkorsavtal-T samt lokala kollektivavtal avseende bl.a. arbetstid.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Administrativ assistent

Lön

Månadslön. Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast.