arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Administratör med inriktning IT, visstid

  • Yrkesroll

    Sekreterare

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    7 januari

  • Sök jobbet senast

    28 januari

Om jobbet

Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.

Ekobrottsmyndigheten är en åklagarmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseverksamhet till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete.

Ekobrottskammaren i Umeå, med enhet i Sundsvall, bedriver ekobrottsbekämpning i de fyra nordligaste länen. Förundersökningsprocessen på Ekobrottsmyndigheten bedrivs i team med kammaråklagaren som förundersökningsledare och där administratörer, poliser och utredare med specialistkunskaper inom bl.a. revision och analys ingår. Nu söker vi en administratör med IT-kunskaper för viss tid till enheten i Sundsvall.

Arbetsuppgifter
Du är ett administrativt stöd till kammarledning, åklagare och utredare samt övrig personal. Det innebär att du får arbeta i myndighetens diariesystem och andra stödsystem, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter. I arbetet ingår bl.a. att göra slagningar i register, ta emot anmälningar, lägga upp nya ärenden, rekvisition av utdrag och handlingar samt viss beredning av ärenden. Vidare kan du som administratör bli knuten till något av kammarens större ärenden och därmed utföra administrativa arbetsuppgifter inom ärendet.  Du blir också kontakten utåt i många sammanhang och ger god service till allmänheten, myndigheter och andra inom rättsväsendet– främst via telefon och e-post. Du kommer ingå i ett team administratörer som arbetar nära tillsammans med att dela på inkommande ärenden och vid behov stötta varandra.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:


Gymnasieutbildning eller motsvarande förvärvad kunskap och erfarenhet
Minst två års erfarenhet av administrativt arbete under de senaste fem åren
Goda allmänna datorkunskaper och goda kunskaper inom Microsoft Office-programmen, såsom Word, Excel och PowerPoint
Goda kunskaper i svenska, såväl i tal som i skrift
Meriterande

Eftergymnasiala studier från högskola eller universitet inom relevant område t ex administration, it, ekonomi eller juridik
Erfarenhet av att arbeta som administratör inom någon av rättsväsendets kärnverksamheter, såsom Sveriges domstolar, Åklagarväsendet eller Polisen eller liknande
Erfarenhet av att arbeta med IT-programmen Cåbra eller DurTvå
Goda IT-kunskaper och vana att ge stöd i IT-frågor
Goda kunskaper i engelska
Egenskaper
Vi söker dig som tar ansvar och kan arbeta både självständigt och i nära samverkan med kollegor. Du är en stabil person som under arbetstoppar kan hantera stress och prioritera mellan arbetsuppgifterna. Du har en god samarbetsförmåga och en positiv inställning till att samarbeta med olika yrkesgrupper såväl internt som externt. Du har en utpräglad känsla för att ge service och ett gott omdöme, likväl som en god kommunikativ förmåga. Du är prestigelös och arbetar strukturerat, noggrant och effektivt.

För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens chefs- och medarbetarpolicy, EBM-modellen.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

Övrigt

Anställningen avser en visstidsanställning med tillträde snarast, efter överenskommelse, fram till 2020-12-31. Tjänsten är placerad i Sundsvall. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske.

Information om anställningen lämnas av chefsåklagare Lena Sjöström på tfn 010-562 96 57.

Fackliga företrädare för Saco-S John Keränen tfn 010-562 92 23, för ST Ylva Nilsson tfn 010-562 91 94 och för Polisförbundet Kristina Windalen tfn 010-562 98 21.

Välkommen med din ansökan via ”skicka din ansökan!” senast den 28 januari 2020.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Sekreterare

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Visstid till 2020-12-31 Visstid till 2020-12-31