arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Administratör - ge professionellt stöd i ärendehantering

  • Yrkesroll

    Administrativ assistent

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    12 september

  • Sök jobbet senast

    27 september

Om jobbet

Enheten för brottmålsärenden och internationellt rättsligt samarbete, Justitiedepartementet

Vill du arbeta på ett kansli som är ”motorn” i en verksamhet som rör internationellt rättsligt samarbete? Arbetet ställer höga krav på din flexibilitet, snabbhet och kvalitet. Du kommer att få stort eget ansvar och ställas inför utmaningar som gör att du utvecklas. Varje dag!

Din arbetsdag. Sveriges morgondag
Enhetens ansvarsområde omfattar det internationella straffrättsliga samarbetet och dina arbetsuppgifter kommer i huvudsak att bestå av registrering av nya ärenden och den skriftväxling som sker i pågående ärenden. Arbetet sker inom ramen för ett rotelsystem där du jobbar i nära samarbete med en handläggare, vilket innebär att du även bistår i handläggning av ärenden samt ha daglig kontakt med andra enheter, departement, svenska och utländska myndigheter samt allmänheten. Arbetet innebär också att du administrerar enhetens regeringsärenden och bistår i enhetens lagstiftningsarbeten. På enheten finns centralmyndigheten för det internationella rättsliga samarbetet. En närmare beskrivning av denna funktion finns här. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund

Du har gymnasieutbildning och minst två års erfarenhet av administrativt arbete inom rättsväsendet, gärna från domstol eller Åklagarmyndigheten, eller motsvarande erfarenhet från en annan större statlig myndighet. Du ska ha goda kunskaper i svenska och engelska, övriga språkkunskaper är meriterande. Det är även meriterande om du har högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning, gärna med administrativ inriktning.

Dina egenskaper

För att du ska trivas i rollen behöver du kunna arbeta självständigt och flexibelt, med det menar vi att du själv behöver kunna fatta egna väl avvägda beslut - även under tidspress och vid ändrade förutsättningar. Du drivs av att ge god service och det är en självklarhet för dig att samarbeta och bidra till att verksamhetens arbete löper smidigt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och säkerställer kvalitén genom att arbeta strukturerat och vara noggrann.

Övrigt

Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning under ca 1 år. Befattningen är placerade i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ulf Wallentheim som är enhetschef på 08-405 46 69 och Cecilia Riddselius som är biträdande enhetschef på 08-405 26 21. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Johan Olsson på 08-405 11 94. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas, SACO och Susanna Wiener, ST, och de nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 27 september 2019.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.