arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Administrativt stöd/sekreterare

  • Yrkesroll

    Administrativ assistent

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    11 oktober

  • Sök jobbet senast

    3 november

Om jobbet

Gillar du att ha varierande arbetsuppgifter, att möta många människor och att ge fantastisk service? Har du ordning och reda på rutiner och verktyg? Drivs du av att hitta bättre sätt att få jobbet gjort?

Vi erbjuder dig ett jobb i en spännande och utvecklande miljö tillsammans med kvalificerade kollegor.

SMHIs affärsverksamhet har ett brett utbud av branschanpassade och kundintegrerade tjänster, för näringsliv och samhälle. Målgrupperna finns i Sverige men även internationellt, inom branscher såsom energi, entreprenad, samhällsbyggnad och sjöfart.

Rollen som administrativt stöd för affärsverksamheten innebär att du bland annat:  
  • är verksamhetsstöd till avdelningschef, chefer och medarbetare inom avdelningen.
  • bidrar till den dagliga planeringen genom kalenderbokningar, kallelser, utskick och protokollföring.
  • sköter beställning av resor och hotell, både nationellt och internationellt.
  • ansvarar för andra kontorsuppgifter såsom beställning av kontorsmaterial, datorstöd vid enklare frågor, hjälp med diarieföring, utlån av teknisk utrustning.
  • administrerar uppgifter i samband med nyanställningar och när anställda slutar.
  • hjälper till vid planering, bokningar och övrigt praktiskt arbete i samband med såväl interna som nationella och internationella möten, seminarier och kurser.
  • hanterar fakturor, t ex första attestering och fördelning av resefakturor
  • arbetar med att förenkla och förbättra arbetssätt inom det egna arbetsområdet på avdelningen samt tillsammans med övriga administratörer på SMHI.
  • är expertanvändare av SMHIs dokumenthanteringssystem.
  • är lokalansvarig inom avdelningen.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Norrköping. Resor i tjänsten kan förekomma, frekvens och resmål beror på verksamhetens behov.

Din profil


Vi söker dig med lägst gymnasieutbildning och som har några års erfarenhet av arbete med administrativt stöd inom en större verksamhet. Vi ser också att du har erfarenhet av att ha arbetat som chefsstöd.

Du behöver ha en god kommunikativ förmåga, vara noggrann, strukturerad och ha lätt för att samarbeta. Det är viktigt att du är en positiv och energirik person med hög servicekänsla och integritet. Du är initiativtagande och har en förmåga att ta dig an små och stora arbetsuppgifter som stödjer verksamheten. För oss är det också viktigt att du är en person som värnar om gemenskap och trivsel.

Som administrativt stöd är du ofta ”spindeln i nätet” och behöver kunna förstå verksamheten och bygga relationer både inom och utanför den egna avdelningen.

Du har goda kunskaper i att använda vanliga administrativa programvaror och tekniska stöd för dokumenthantering, fakturering, publicering på intranät, videokonferenssystem och ärendehantering.

Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, både i tal och i skrift, är ett krav. Stor vikt kommer att läggas vid bedömningen av din förmåga att använda dina samlade kunskaper och färdigheter.

Vill du veta mer:


För ytterligare information om tjänsten kontakta avdelningschef Susanne Karlsson. Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Julia Joachimsson. Fackliga representanter är för SACO Therese Fougman och för ST Håkan Persson. Samtliga nås via e-post fornamn.efternamn@smhi.se eller telefon 011-495 80 00.

Din ansökan


Välkommen med din ansökan senast den 3 november 2019.

SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om.