arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Administrativ EU-samordnare – bidra till genomslag för Sveriges EU-politik

  • Yrkesroll

    Administrativ assistent

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    17 mars

  • Sök jobbet senast

    31 mars

Om jobbet

EU-enheten, Justitiedepartementet

Är du en skicklig administratör som ligger steget före? Och ser - innan andra uppmärksammat behovet - var du med dina tjänster kan bidra till verksamhetsnytta? Då kan du vara vårt nav i koordineringen av den politiska ledningens inkommande och utgående internationella resor och besök.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Du får möjlighet att arbeta i händelsernas centrum med det praktiska och administrativa stödet i anslutning till vår politiska lednings inkommande och utgående internationella resor och besök. Det betyder att du har en viktig roll i samordningen av alla de praktiska researrangemang som initieras på den internationella arenan för statsråden och deras politiska staber. I vår politiska lednings omvärldsstyrda verklighet är upp-, ned-, och bortprioriteringar en regel snarare än undantag och du är därför en viktig motor i att skapa så bra förutsättningar som möjligt för dem att utföra sitt uppdrag. Ditt arbete präglas av flexibilitet, ett problemlösningsorienterat sätt och servicevilja. Tillsammans med andra kunniga kollegor på enheten, dina motsvarigheter vid andra departement och övriga samarbetspartners så som upphandlade resebyråer etc., strävar ni tillsammans efter en högkvalitativ leverans. Utifrån verksamhetens behov förväntas du också ta chansen att löpande utveckla din kompetens och arbetsformer och därigenom bidra till att vår verksamhet blir än mer digital, enhetlig och effektiv.

Läs mer om enheten och vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund

Vi söker dig som har relevant utbildning inom administration och/eller förvaltning. Du behöver också ha dokumenterad erfarenhet av arbete med administration och logistik. Med det menar vi att vi tror att du sedan tidigare har arbetat med omfattande internadministrativ samordning och/eller koordinering, där du framgångsrikt sett till helheten men utan att missa de avgörande detaljerna i de frågor och arrangemang du ansvarat för. Vi arbetar främst på svenska, men det är i denna roll också viktigt att du behärskar engelska på en sådan nivå att du kan arbeta obehindrat även på det språket.

Om du utöver ovanstående har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet, vid ambassad eller någon EU-institution - företrädesvis med besökshandläggning - är det meriterande. Har du dessutom kunskaper i franska eller något annat språk som används inom EU samt kunskaper om EU:s institutioner och beslutsprocesser är det meriterande.

Dina egenskaper

För att blir framgångsrik i rollen som administrativ EU-samordnare behöver du ha förmågan att hantera många olika uppgifter samtidigt, löpande kunna prioritera bland dem och i förhållande till kraven som ställs kunna växla tempo för att säkerställa såväl leverans som tillräcklig med tid för att ladda om. Vi förväntar oss att du är en smidig och konstruktiv lagspelare som kan arbeta självständigt. Som vi tidigare beskrivit är det också en fördel om du har intresse för nya arbetsformer och IT-lösningar som möjliggör att du kan förvalta det som funkar bra men också uppmärksamma, initiera och driva verksamhetsnyttig utveckling som skapar mervärde.

Hos oss behöver man vara beredd på det oförutsedda och kunna arbeta med hög grad av självständighet, utan att för den sakens skull ge avkall på den för oss så viktiga förankringen och samverkan med andra. Vi tror att du är en serviceinriktad person som gillar ett arbetssätt där du i din stödjande roll både behöver skapa och upprätthålla kontakter.

Övrigt

Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader.

En säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Helena Garme som är t.f. enhetschef eller personalspecialist Josefine Sjöström Järvinen. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas för Saco och Susanna Wiener för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 april 2020.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Administrativ assistent

Lön

Individuell lönesättning

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat