arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Administrativ assistent till Allmänna ombudet för socialförsäkringen

  • Yrkesroll

    Administrativ assistent

  • Anställning

    Heltid, 6 månader eller längre

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    29 mars

  • Sök jobbet senast

    12 april

Om jobbet

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Allmänna ombudet för socialförsäkringen

Allmänna ombudet för socialförsäkringen (AO) är en funktion som har till uppgift att driva fram vägledande avgöranden i domstol på socialförsäkringsområdet. Uppdraget är reglerat i lag och innebär att AO överklagar beslut fattade av Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten, där det finns en oklar rättsfråga eller bedömningsfråga som domstolarna behöver klargöra. På AOs kansli finns, förutom AO, fem processförare och en administrativ assistent. Kansliets lokaler finns på Telefonplan i Stockholm.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som administrativ assistent på AO sköter du enhetens administrativa uppgifter. Rollen innebär ett nära samarbete med övriga på funktionen. Som medarbetare har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom funktionen kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.

Huvuduppgiften i tjänsten är att sköta arbetet med inkommande förslag på ärenden, registrering av ärenden i vårt diariesystem och diarieföring av övriga inkomna handlingar. Du assisterar även funktionens samliga medarbetare med uppgifter i diariesystemet och med övrig administration. I arbetet ingår också att löpande granska juridisk text som ett led i kvalitetsarbetet. Du samarbetar och har kontakter med andra verksamheter både internt och externt.

Vi söker dig som:

  • har slutbetyg från gymnasiet
  • har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt i ditt arbete
  • arbetar självständigt och litar på din egen förmåga
  • är ansvarstagande och har hög samarbetsförmåga
  • har goda kunskaper i Officepaketet

Det är meriterande om du:

  • har erfarenhet av administrativt arbete och arbete i ett diariesystem
  • har kunskap om förvaltningslagen och socialförsäkringslagstiftningen
  • har minst ett års högskolestudier inom juridik, offentlig förvaltning eller motsvarande
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En tidsbegränsad anställning, heltid, till och med 15 oktober 2021 med tillträde snarast. Placering Stockholm (Telefonplan).

Kontaktpersoner

AO Essa Malmqvist, 010-116 94 94, eller processföraren Johan Hultman, 010-111 41 66 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Stig Lindblom, tel 010-116 90 63 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Charlotta Lamin, 010-116 47 45, Saco-S: Rita Koskinen Lundström, 010-111 43 72, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 12 april 2021.

Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Administrativ assistent

Lön

Individuell lönesättning.

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid/ Ej specificerat