arbetsgivarverket.se

Jobba Statligt

Accountable Manager (AM)/Enhetschef, Helikopterenheten

  • Yrkesroll

    Enhetschef, offentlig förvaltning

  • Anställning

    Heltid, Tillsvidare

  • Lön

    Fast månads- vecko- eller timlön

  • Publicerad

    9 februari

  • Sök jobbet senast

    8 mars

Om jobbet

Sveriges vackraste arbetsplats söker en

Accountable Manager (AM)/Enhetschef

till Sjö-och Flygräddningsavdelningens Helikopterenhet,
placering i Göteborg

Att arbeta som AM/Enhetschef på Sjöfartsverket
Helikopterenheten svarar för den helikopterburna sjö- och flygräddningen i Sjöfartsverket. Enheten består av cirka 110 medarbetare fördelade på sex platser; helikopterbaserna i Säve, Kristianstad, Norrtälje, Visby och Umeå samt Göteborg där administrationen är lokaliserad. Det är en verksamhet med ett viktigt uppdrag, som vi är mycket stolta över och där den nödställde är i fokus. Bland medarbetarna finns det en stark lojalitet till professionen och ”det livräddande uppdraget”. Helikopterenheten är en hårt granskad verksamhet med högt allmänintresse. Detta medför vikten av att skapa och upprätthålla förtroendet, både externt och internt.

Arbetsuppgifter

Som AM ansvarar du för att planera, styra och driva utvecklingen av Helikopterenheten och verksamheten i stort för att nå uppsatta mål. Arbetet kräver samverkan med både partners och andra enheter inom Sjöfartsverket. I tjänsten ingår budget-, personal- och arbetsmiljöansvar för enheten. Du är även ansvarig för att säkerställa att verksamheten utförs enligt gällande regelverk med flygsäkerheten i fokus och att det råder balans mellan uppgifter och resurser. Till din hjälp har du din ledningsgrupp i enheten, inklusive en biträdande enhetschef samt stödfunktioner inom t.ex. HR, juridik och ekonomi. Du ingår också i ledningsgruppen för Sjö- och flygräddningsavdelningen, där du förväntas ta en aktiv roll och bidra till utveckling av verksamheten. Du rapporterar till avdelningsdirektören.

Vem är du?
Vi söker dig som har följande kvalifikationer:
- eftergymnasial utbildning relevant för tjänsten
- gedigen dokumenterad chefs- och ledarerfarenhet med personal- budget och arbetsmiljöansvar
- erfarenhet av utveckling/förändringsarbete
- erfarenhet från relevant flygverksamhet
- en positiv attityd till flygsäkerhetsarbete och ”Just Culture” med förmåga att skapa hög förståelse och god tillämpning av gällande regelverk
- goda kunskaper i att läsa, kommunicera och rapportera på både svenska och engelska
- god datorvana och goda kunskaper inom MS-Office

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av AM-rollen
- erfarenhet av att arbeta enligt EASA:s regelverk
- erfarenhet från helikopterverksamhet
- erfarenhet från räddningstjänstverksamhet
- erfarenhet från myndighetsarbete
- erfarenhet av samverkan med fackliga företrädare
- erfarenhet av 24/7-verksamhet

Eftersom verksamheten är geografiskt spridd krävs frekventa resor och övernattningar, varför B-körkort för manuellt växlat fordon är ett krav.

Tjänsten som AM för Sjöfartsverkets helikopterenhet förutsätter ett godkännande av Transportstyrelsen och verkställs via ett prov under provanställningsperioden.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att du ska trivas i rollen behöver du ha en stor egen drivkraft, lätt för att prioritera, ta beslut och verkställa dessa samt ha en välutvecklad samarbetsförmåga. Du är analytisk och van vid att arbeta strategiskt och målinriktat för att åstadkomma engagemang och resultat. Organisationen är geografiskt spridd och för att hantera detta behöver du ha en öppen, tydlig och rak kommunikation, vara pedagogisk samt duktigt på att skapa/utveckla relationer och bygga förtroende.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Befattningen innebär krigsplacering vid Sjöfartsverket.

Varför ska du välja Sjöfartsverket

Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.

Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vi arbetar aktivt för mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.

Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas snarast. Vi tillämpar provanställning på 6 månader. Intervjuer kommer att hållas via Skype 17, 18 och 19 mars.

Upplysningar:

Sjö- och flygräddningsdirektör Mattias Hyllert, 010-47 88 511 

Fackliga företrädare:

SACO Benjamin Hell, ST-Sjöfart Tapani Hoffrén, SEKO Bengt-Erik Johansson, samtliga kan nås via vår växel 0771-63 00 00.

Registrera din ansökan senast den 8 mars 2021.
Diarienummer: 21-00775.

Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.

Arbetslivserfarenheter

Arbetsgivaren efterfrågar följande erfarenheter eller kunskaper

Krav
  • Enhetschef, offentlig förvaltning

Lön

Lönetyp: Fast månads- vecko- eller timlön

Anställningsvillkor

Heltid