Många lockades till färgstark monter

Arbetsgivarverkets medverkan på Framtidsmässan blev en framgång. För första gången testades det nya mässkonceptet som bygger på varumärket Jobba statligt.

 

– Många är väldigt intresserade av statliga jobb. Vi har träffat bland annat miljövetare, IT-specialister och stadsplanerare och även några nyanlända med intressant utbildningsbakgrund. Många stannar till vid vår monter och är nyfikna på vilka jobb som finns hos olika myndigheter, säger Linda Persson, kommunikatör, som arbetade i montern större delen av dagen.

På plats i montern var också Daniel Ringsby som till vardags är rådgivare, Ali Meree som är praktikant, Patrik Hagberg, IT-handläggare och Sofie Arroy som arbetar som utredare.

Jobba statligt är det varumärke som Arbetsgivarverket använder för att profilera staten som attraktiv arbetsgivare. Varumärket är registrerat hos Patent- och registreringsverket sedan den 31 januari 2017. Arbetsgivarverket vill genom det nya varumärket skapa en tydlig visuell identitet för marknadsföring.

I montern kunde studenterna tävla om sina kunskaper om statlig verksamhet och vinna välfyllda påskägg genom att besvara ett antal frågor. Projektgruppen hade tagit fram en film som rullade i montern samt trycksaker som delades ut till besökare.

Framtidsmässan hölls i år vid Stockholms universitet på Stockholm Sports Center. Mässan riktar sig till högskole- och universitetsstudenter och är ett karriärevent för och om offentlig sektor. En stor del av studenterna hade bussats från Norrköping, Uppsala, Gävle, Linköping, Karlstad, Västerås och Eskilstuna.

På Stora scenen kunde besökarna ta del av panelsamtal under ledning av Daniel Redgert och Nour El Refai. Dagen avslutades med finalen i Studentmästerskapen om offentlig sektor under ledning av Kristian Luuk och Fredrik Lindström.